Posted on


Asociațiile de elevi din România cer Președintelui României să nu o promulge!
Asociațiile de elevi din Constanța, București cer Președintelui României să nu
promulge Legea pentru protecția cadrelor didactice, aceasta oferind profesorilor
posibilitatea de a comite abuzuri fără a fi sancționați. Totodată, reprezentanții elevilor
solicită Avocatului Poporului, doamna Renate Weber, să sesizeze Curtea
Constituțională în cazul în care legea va fi promulgată.
În data de 3 februarie, Senatul României a adoptat proiectul legislativ nr. 592/2016,
prin care se acordă o serie de drepturi cadrelor didactice, printre care și prezumția de
veridicitate a afirmațiilor acestora. Astfel că, în ipoteza în care un profesor acuză un elev pe
nedrept, acuzațiile vor fi considerate adevărate până la proba contrarie.
Drept exemplu, dacă un profesor jignește un elev, iar elevul îi răspunde acestuia pe un ton
mai ridicat, iar profesorul decide să sesizeze instanța pentru acest lucru, spunând că elevul l-a
insultat, atunci acuzațiile se consideră adevărate dacă elevul nu poate dovedi că este
nevinovat. Astfel, având în vedere cultura fricii cultivată în sistemul de învățământ românesc,
există șanse mari ca ceilalți elevi din clasă să nu îl ajute. În acest context, elevul ar putea fi
condamnat fiind nevinovat.
Tragem un semnal de alarmă asupra faptului că această lege atentează la echilibrul relațiilor
de la nivelul școlilor, dintre elevi, profesori și părinți, oferind o putere nejustificată de a
comite abuzuri anumitor cadre didactice. În contextul haosului din sistemul de învățământ
românesc, considerăm crucial ca valoarea promovată de către stat să fie dialogul dintre actorii
educaționali, ci nu supremația unora.
Mai mult decât atât, legea prevede sancționarea amenințării sau agresiunii asupra unui cadru
didactic, faptă ce este deja pedepsită în acest moment de către Codul Penal indiferent de
profesia pe care victima o urmează.
În acest sens, asociațiile de elevi cer Președintelui României să ia măsuri în sensul
cultivării spiritului de dialog pe care proiectul de viziune al acestuia asupra sistemului
de învățământ, România Educată, îl plasează în centrul unui proces instructiv-educativ
eficient

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *